Trabant: z vysmívaného auta sběratelskou legendou | fitnoviny.cz
Trabant: z vysmívaného auta sběratelskou legendou

Trabant: z vysmívaného auta sběratelskou legendou

Trabant, ikonický dvoutakt z NDR, prošel obdivuhodnou proměnou. Z kdysi vysmívaného auta se stává sběratelským klenotem. Objevte jeho jedinečný příběh nevšedního vozu, který si vydobyl místo v automobilové historii, přestože byl často terčem posměchu.

10 min čtení

Trabant, ikonický dvoutaktní automobil z východoněmeckého Zwickau, se pro mnohé stal synonymem nedostatku, improvizace a nekonečného čekání. I když byl při svém představení moderním a tehdy revolučním řešením, s postupem let se stal terčem posměšků, přezdívek a frustrace mnoha řidičů. Trabant si získal pověst 'černého Petra' socialismu. Řidič nikdy nevěděl, zda se mu do cesty postaví padání pedálu, nebo zda se vítr nedostane i za volant.

První Trabant vyjel z výrobní linky ve Zwickau 7. listopadu 1957, symbolicky právě na výročí bolševické revoluce. Východoněmecký režim tehdy usiloval o zajištění dostupného vozu pro pracující třídu a současně čelil vážnému nedostatku plechu. Výsledkem byl automobil s karoserií vyrobenou z duroplastu, směsi bavlněných vláken a syntetické pryskyřice.

Proč byste měli dobře zvážit pořízení "mini" prasátka jako domácího mazlíčka

Proč byste měli dobře zvážit pořízení "mini" prasátka jako domácího mazlíčka

Číst článek

Přestože se dnes může zdát tato konstrukce až komická, představovala v té době chytré řešení. Plastová karoserie nejenže nehořela, ale díky své nízké hmotnosti kompenzovala slabší výkon dvoutaktního motoru o objemu 500 a později 600 cm³ s maximálním výkonem až 26 koní. Mezi další inovace patřily například standardní bezdušové pneumatiky, elektrický ostřikovač a cyklovací systém stěračů.

V Československu se Trabant stal snem mnoha rodin, avšak jeho pořízení nebylo žádnou samozřejmostí. Na vůz se psaly objednávkové listiny, často s čekací dobou i až 12 let. Zájemce musel složit zálohu a doufat, že se jeho jméno objeví v pořadníku. V 60. letech se cena pohybovala mezi 27 až 35 tisíci korunami. V následujících letech byla nabídka širší, ale Trabant si udržel status nejdostupnější varianty, přičemž objednávkové listiny zůstávaly běžnou praxí.

Historie neobyčejného vozu Škoda Ferat: Ikona, která překonala i Aston Martin

Historie neobyčejného vozu Škoda Ferat: Ikona, která překonala i Aston Martin

Číst článek

Trabant se vyznačoval jednoduchostí, nízkými náklady na údržbu a snadnou opravitelností. Jeho motor bylo možné vyměnit přímo na ulici. Palivo se míchalo s olejem v poměru 1:33 a spotřeba činila přibližně 8,5 litru na 100 km. Namísto klasického kastlíku sloužila palubní deska jako úložný prostor pro drobnosti, ruční pumpování ostřikovače bylo samozřejmostí a měření paliva probíhalo pomocí měrky.

Jízdní vlastnosti Trabantu si získaly pověst žihadla. Zrychlení z nuly na 100 km/h trvalo přibližně 24 sekund, ale při plném zatížení a dopravě zavazadel dosahoval motor svých limitů, což vedlo ke snížení životnosti vozu. Časté opravy, jako zadřený motor, uvolněné pedály či kymácení volantu, byly u Trabantu na denním pořádku. Přesto se stal spolehlivým společníkem a jeho jednoduchost umožňovala opravy prakticky 'na koleni'.

Zatímco v západní Evropě už od 60. let vozy tohoto typu ztratily na atraktivitě, v zemích RVHP si Trabant udržoval stále vysokou popularitu. V Československu představoval nejdostupnější variantu. V roce 1974 se cena sedanu pohybovala kolem 35 500 korun a kombi bylo k mání za 38 500 korun. Do roku 1973 vyjel z linek již miliontý Trabant a do ČSSR dorazil stotisící kus. Celkově se vyrobilo více než tři miliony vozů.

Ve 80. letech začal Trabant zastarávat vzhledem k sílící konkurenci západních výrobců. Pokusy o modernizaci přišly v roce 1988, kdy byl automobil vybaven čtyřtaktním motorem z Volkswagenu Polo. Po pádu Berlínské zdi přišlo masivní vymítání Trabantů a poslední vůz opustil výrobní linku 30. dubna 1991. Dnes se však Trabant stává sběratelskou legendou, renovované Trabanty jsou žádanými veterány a jejich cena stoupá.

Tagy související s článkem:

Související články